Nasi Goreng – Kip

Nasi goreng gepresenteerd op bord met kroepoek en atjar
  • Hoeveelheid: 1
  • Portie: 4
  • Voorbereiding: 20 m
  • Kooktijd: 20 m
  • Klaar in: 40 m
Loading...
(5 / 5)

Nasi goreng (in de volksmond nasi) is een Indonesisch gerecht van opgebakken rijst van de vorige dag. De hoofdingrediënten zijn gekookte rijst, ketjap, groente, vlees en kruiden. Er valt met de basis en extra toevoegingen goed te variëren. Zo ook met dit recept, waarbij ik als basis de receptuur van mijn moeder heb gevolgd.

Ingrediënten

  • Boodschappenlijst +
  • Boodschappenlijst +
  • Boodschappenlijst +
  • Boodschappenlijst +
  • Boodschappenlijst +
  • Boodschappenlijst +
  • Boodschappenlijst +
  • Boodschappenlijst +
  • Boodschappenlijst +
  • Boodschappenlijst +
  • Boodschappenlijst +
  • Boodschappenlijst +
  • Boodschappenlijst +
  • Boodschappenlijst +
  • Boodschappenlijst +

Werkwijze

  • Stap 1 - Koken van de rijst

    Kook de rijst het liefst 's morgens of een dag eerder, zodat de rijst goed kan afkoelen en goed droog is.

  • Stap 2

    Weeg 300 gram rijst af. Neem een grote pan en breng hierin ruim water aan de kook. Als het water kookt, voeg het bouillonblokje samen met de rijst toe. Roer met een pollepel het geheel goed door tot het water weer kookt. Zet de timer op 8 minuten en laat de rijst zachtjes doorkoken! Let op je warmtebron en verlaag deze zodat het water net tegen het kookpunt blijft.

  • Stap 3

    Roer af en toe even door de pan. Neem na 8 minuten een paar korrels rijst uit de pan en druk deze plat tussen je vingers. Als er geen hard korreltje meer zichtbaar en voelbaar is, dan is de rijst klaar.

  • Stap 4

    Giet de rijst met de deksel op de pan af zodat er geen water meer in de pan zit. Zet de pan met gesloten deksel nog 8 minuten even aan de kant en laat de rijst rusten! Zet de pan dus niet terug op de kookplaat!

  • Stap 5

    Doe de rijst verder in een grote schaal en laat deze afkoelen. Roer de rijst af en toe even om.

  • Stap 6 - Nasi Goreng

    Neem een schaaltje om hierin de drie eieren te klutsen. Doe dit samen met 1 tl citroengras en wat peper en zout. Neem een wokpan en verwarm (matig vuur) hierin 2 el zonnebloemolie. Bak hier de geklutste eieren in en bak deze tot een omelet. Schep deze uit de pan als het klaar is. Leg hem even opzij en snijd hem later in kleine vierkante stukjes. Zet je vuur meteen wat lager!

  • Stap 7

    Doe in de wokpan weer 2 el zonnebloemolie (laag vuur). Fruit hierin vervolgens de fijngesneden Spaanse peper en de knoflook samen met de trassi. Zorg dat het vuur niet te hoog staat anders verbrand de knoflook en dat is niet lekker.

  • Stap 8

    Doe na 4 à 5 minuten de kip bij het mengsel in de wokpan en bak dit gedurende 5 minuten even goed aan. Breng de kip op smaak met peper en zout of (kipkruiden)

  • Stap 9

    Doe vervolgens de 400 g nasi-groente in de wokpan en wok de groenten op middelmatig vuur gedurende ongeveer 4 minuten lekker even aan. Voeg ondertussen de laos, ketoembar (koriander) en Kardemon toe aan het geheel.

  • Stap 10

    Voeg nu de koude rijst toe aan de groentemassa en schep het samen met de ketjap goed door elkaar. Doe dit ook met de mooie stukjes ei. Laat het geheel nog even goed doorwarmen (hoog vuur!) door het regelmatig om te scheppen, zodat het niet verbrandt. (Neem een klein kopje koud water en verdeel dit over de massa, zodat er stoom ontstaat.) Blijf de boel goed omscheppen! Nu wordt de massa echt goed heet!

  • Stap 11

    Dien het geheel op met wat kroepoek, atjar en wat seroendeng Eet smakelijk.

x

Wachtwoord kwijt